Wilder Land: Bouwen aan een Wilder Nederland

Oprichters Matthijs Westerwoudt en Daan van Diepen hebben een missie: Nederland transformeren tot een wilder land waar biodiversiteit floreert. Wilder Land is veel meer dan alleen een theebedrijf, het is een beweging die het voedselsysteem wil veranderen.

Het viel Matthijs en Daan op dat de meeste kruidenthee in de Nederlandse supermarkten uit het buitenland komt. Zou het mogelijk zijn om lokale kwaliteitsthee te produceren zonder de aarde uit te putten? Ze verdiepten zich in inheemse kruiden, zoals kamille en paardenbloemen, en ontdekten dat die een belangrijke rol kunnen spelen in het bevorderen van biodiversiteit.

Met Wilder Land bouwden ze een verdienmodel op basis van biodiversiteit, waar zowel boer, als consument en natuur van profiteren. Door inheemse kruiden langs akkers en weilanden te zaaien, ontstaat er meer leefruimte voor essentiële bestuivers zoals bijen en vlinders. De boeren ontvangen een vergoeding voor de kruiden, afhankelijk van hun betrokkenheid bij het productieproces. De kruiden worden verwerkt tot thee, en daarnaast biedt Wilder Land ijsthee, kombucha, botanische siroop, granola, pasta en bier van lokale granen, noten en kruiden. Via hun producten maakt Wilder Land consumenten bewust van het belang van biodiversiteit. Het bedrijf groeit gestaag en er is zelfs een wachtlijst van boeren die graag willen deelnemen aan het initiatief.

Matthijs en Daan zijn echte ondernemers met een passie voor het creëren van positieve verandering. Ze geloven dat pragmatisme de sleutel is tot succes. Ze nemen risico’s, leren van hun ervaringen en blijven bouwen aan een Wilder Land. Hun doel is niet alleen om een duurzaam bedrijf op te bouwen, maar ook om de natuur te herstellen en te beschermen. Met hun inzet voor biodiversiteit en regeneratieve landbouw zijn Matthijs en Daan echte voedselveranderaars. Ze laten zien dat het mogelijk is om een succesvol bedrijf te runnen dat winstgevend is voor boer en natuur. 

Matthijs: “De distributiestrategie was hierin voor ons mega belangrijk. We zijn heel bewust begonnen met alleen een website, dus een korte keten. Daarna kregen we aanvragen van winkeltjes zoals Dille & Kamille. En na verloop van tijd werden we zelfs gebeld door Lidl, maar wilden we dat wel? De retail in gaan is relatief makkelijk, maar je ligt er ook heel snel uit. Je moet enorm veel investeren om de distributie op een schaal van Lidl aan te kunnen, met het risico dat je binnen paar maanden of half jaar er weer uit ligt als je niet voldoende rotatie draait. Toen hebben we met Wholebrands – een bureau dat ons helpt met het vermarkten van ons product – heel goed nagedacht over de juiste distributiestrategie en sales. We hebben heel gericht bepaalde horeca en retail plekken benaderd, de vraag gesteld: waar willen we zichtbaar zijn? Daarin zit wel heel veel aandacht”.

“Inmiddels zijn we ook verkrijgbaar via Crisp. Het voordeel van retail is dat klanten ons product dan vanzelf een paar keer per week tegenkomen en top of mind zijn bij de consument. Op een aparte eigen website moet je veel meer moeite doen om zichtbaar te zijn. Naast de waardevolle hulp van Whole Brands hebben we een sterk netwerk van specifieke experts gebouwd, zoals VNK-herbs voor het drogen van kruiden volgens de voedselveiligheidseisen, creatief bureau de staat voor marketing en een mentor op ondernemerschap en het bouwen van het team. Voor al die facetten raad ik aan om heel goede mensen te zoeken met kennis en ervaring. Als je het goed wilt doen, is een investering in experts zeker waard.”

“Op het gebied van financiering hebben we veel gehad aan het Pilot Fonds van Wij.land. Gevolgd door de ASN Wereldprijs waarmee we de samenwerking met Whole Brands konden starten. Later volgden DOEN en het Triodos Regenerative Money Center. We zijn namelijk net te klein voor een bank, maar te groot voor DOEN. Daarom is het Triodos money center, na de ondersteuning van DOEN, een goede oplossing, deze stichting verstrekt financiering tegen zachtere voorwaarden met het idee dat we komende jaren wel bankable worden. Rabo Foundation doet dat ook, tegen andere voorwaarden”. 

Jullie groeiplannen voor de toekomst?

“We worden regelmatig gebeld door boeren die zich ook aan willen sluiten, maar hiervoor moeten we eerst meer verkopen. We zijn hiervoor België voorzichtig aan het verkennen, maar voorlopig concentreren we vooral op Nederland:; op het bouwen van een heel sterk merk, met toegevoegde waarde, zodat het interessant is voor franchiseformules.” 

Jouw tip voor mede Food Innovators? 

“Begin met je eindklant, duurzaamheid is geen propositie. Dat je product goed is voor de wereld, is maar voor een kleine groep de reden om het te kopen. Voor de meeste klanten is het aantrekkelijk, omdat het bijvoorbeeld lekker is, omdat het cool is en de kwaliteit heeft die ze zoeken. En blijf online constant vernieuwen, we zijn nu de service online aan het verdiepen en er komen diner-achtige boxen voor een Wilder Land diner thuis. Zo houden we de aandacht van klanten vast”.