Ketchup Club: Tomaten en Mango’s redden doe je met ketchup.

In Kenia gaat ieder jaar zo’n 40% van de goede tomaten en mango’s verloren. Zonde en onnodig. Door tomaten en mango’s ter plekke te drogen en boeren een afnamegarantie te geven voor een stabiele en eerlijke prijs, kunnen deze tomaten en mango’s wél worden gebruikt. Met een beter inkomen voor boeren en minder verspilling als resultaat. Van de gedroogde tomaten en mango’s maakt The Ketchup Club pure, ambachtelijke ketchups. Voor The Ketchup Club gaat dit verder dan een leuk extraatje bij het eten. Ketchup is een mindset: Het gaat om het conserveren van alles wat mooi is; de cultuur in Kenia, de natuur, de oogst, het samenkomen van mensen rond eten. 

Na een succesvolle ‘proof of concept’ en crowdfunding is The Ketchup Club in 2016 van start gegaan. Inmiddels is de keten helemaal opnieuw ingericht. Ze werken samen met 111 kleinschalige boeren waarvan het grootste deel in een coöperatie is verenigd. In plaats van twee maal per jaar, oogsten ze nu het hele jaar door iedere week zodat de boeren iedere week precies weten wat ze verdienen en een stabiel bestaan op kunnen bouwen. Met deze keten gaat er geen tomaat of mango meer verloren!

The Ketchup Club heeft de telers onder meer geholpen in de vorm van trainingen en voorfinanciering van de landbouwmiddelen. De opbrengst per plant is bijna drie keer zo hoog geworden. Dat komt mede door de regeneratieve landbouw, waardoor de grond heel voedingsrijk is. Boeren hebben nu de ruimte om investeringen te doen en duurzame landbouwmiddelen te kopen, maar ook hun kinderen naar school te laten gaan of bijvoorbeeld een ziektekostenverzekering af te sluiten. 

Doordat de gedroogde vruchten veel minder volume bevatten, zijn ze compact en met een lage footprint te exporteren. In Nederland wordt er ketchup van gemaakt, die wordt verkocht aan de horeca zoals Anne&Max en de Coffee Company, Hello Fresh en sinds deze zomer in 700 vestigingen van de Albert Heijn. “Dit laatste werd gerealiseerd doordat we lid zijn van het platform Verspilling is Verrukkelijk, vertelt Anne Janssens co-founder van The Ketchup Club. Sunt Food, bekend van bananenbrood van geredde bananen, is ook lid van het platform en introduceerde ons aan de categoriemanager van Albert Heijn. Binnen een jaar was alles geregeld. Wat echter niet betekent dat alles nu in kannen en kruiken zit, want er moet natuurlijk wel rotatie behaald worden.” 

Van Start-up naar Scale-up

Hiermee is The Ketchup Club in de scale-up fase beland. In het afgelopen jaar hebben ze hard gewerkt aan het uitbreiden van de keten, het team uitgebreid, de organisatie anders ingericht en meer focus gelegd op sales. “De Food Accelerator bij Impact Hub Amsterdam was een belangrijke mijlpaal voor ons. Het programma maakte ons heel duidelijk dat we moesten gaan investeren in de voorkant – sales en marketing – van het bedrijf. Jaren hadden we geld gestoken in de ontwikkeling van de keten in Kenia, maar daardoor waren we niet toegekomen aan de Nederlandse markt.  Door het programma hebben we het roer omgegooid en hebben we de stap genomen om te gaan investeren in saleskracht. Dat heeft heel veel gebracht. Nadat we dit hadden gedaan, kwamen we ook in het assortiment bij Hello Fresh, daarna volgde Anne&Max en nu Albert Heijn. Het start met verkoop, als je dat niet hebt, dan is er geen bestaansrecht.” 

 

Crowdfunding

Inmiddels werkt de The Ketchup Club al aan het volgende product. “We zijn net een crowdfunding campagne gestart bij Crowd About Now voor de volgende stap; een nieuwe smaak ketchup. Crowdfunding is voor ons een effectieve tool om financiering en een fanbase op te bouwen. Het is duur maar je bent zichtbaar bij het juiste publiek. Je zit dichter bij de fanbase en maakt je kenbaar. We hebben ook echt onderschat hoe de kick-off crowdfunding in 2016 en 2017 ons vooruit heeft geholpen. We hadden het veel vaker moeten doen.” 

Naast crowdfunding heeft Ketchup Club gebruikgemaakt van een grote lening van de RVO en een investering van Brave New Food en Stichting DOEN. Om de periode te overbruggen tussen het bouwen van de keten in Kenia en het betreden van de Nederlands markt, hebben Stichting DOEN, SNV en de Nederlandse overheid veel betekend. “We hebben inmiddels een heel groot netwerk opgebouwd via Stichting DOEN, Rvo, en de ambassade en SNV heeft geholpen met het vinden van lokale experts, met wie we nog steeds samenwerken.” Ontwikkelingssamenwerking is ingewikkeld. Waar het misgaat zie je vaak, maar succesverhalen zijn moeilijk te vinden die als voorbeeld kunnen dienen.

Tip van Anne: “Doorzetten is echt ongelooflijk belangrijk, eigenlijk essentieel. Blijf geloven in je impact en product. Er zijn heel veel partijen die je willen helpen, deel daarom altijd je hulpvragen. Platformen zijn hierin super waardevol. Je vindt er like-minded mensen in hetzelfde schuitje, wij vinden het mega leuk en aanmoedigend. In totaal gebruiken wij zo’n 5 tot 6 platforms, zoals Impact Hub Amsterdam, Samen tegen Voedselverspilling en Brave New Food en binnenkort hopelijk ook Food Innovators.”