Juiciety in de MRA: Verse, Gezonde sappen met een Caribische Twist.

In zonnig Zaandam vind je Juiciety, een bedrijf dat verse sapjes maakt met een unieke draai. De sappen zijn geïnspireerd op de Surinaamse keuken en bevatten ingrediënten uit de Flevopolder (in het seizoen) of van de Dappermarkt (buiten het seizoen), zoals Sopropo en Madame Jeanette. Het resultaat is een smaakvolle en gezonde ervaring die steeds meer mensen weten te waarderen.

Sleutel tot succes: netwerk

Juiciety is in 2015 opgericht door Cheryl Simson en Bettina Perremuto. Wij kennen Simson, die het bedrijf inmiddels zelf runt, van Boost je Buurt (gemeente Amsterdam in samenwerking met Impact Hub). Dit zijn programma’s die beginnende ondernemers ondersteunen op het gebied van kennis, netwerk en financiering. 

Met de juiste aanknopingspunten, het juiste netwerk, kunnen impactvolle bedrijven zoals Juiciety sneller tot bloei komen en anderen inspireren. ‘Mijn netwerk is heel belangrijk geweest, en dat is het nog steeds,’ vertelt Simson. ‘In 2017 werd ik door een kennis aangedragen bij Mama Louise in Amsterdam Noord, waar ik de kans kreeg om een pop-up bar te openen in een winkelpand. Dat was leuk en daar kwamen weer nieuwe opdrachten uit.’ Ook haar deelname aan Boost je Buurt – waar ze nog steeds de vruchten van plukt – ontstond via een connectie: ‘Ik werd benaderd door Rutger de Rijk van Impact Hub.’ Simson won de juryprijs en dat leverde haar veel exposure op. Ook was dat het begin van de samenwerking met Marlies van Heusden van zeepmerk Nature Bar. ‘Pas geleden hebben we samen een soapbar uitgebracht die gebruikmaakt van één van de sapjes. En nu werken we samen met circulair restaurant Contrast aan een subsidieaanvraag voor een circulaire zeep met daarin pulp van de sapjes en frituurolie van het restaurant.’ Simson merkt dat ze inmiddels bekend is als ondernemer, mensen weten haar te vinden. Zo werd ze onlangs benaderd door de directrice van Impact Hub voor een workshop rondom duurzame verpakkingen, naar aanleiding van een gesprek over de verpakkingen van haar juices.

Juice & society

De naam Juiciety, een samenvoeging van ‘juice’ en ‘society’, weerspiegelt de missie van het bedrijf: een positieve impact hebben op de samenleving door middel van heerlijke sappen. Het assortiment omvat een scala aan sapjes boordevol groente en fruit, zoals ‘Green Blessings’ met appel, tayerblad, sinaasappel en gember, of ‘Love Bomb’ met ananas, appel, sopropo en hibiscusthee. De Surinaamse roots van Juiciety vormen de rode draad en brengen een unieke Caribische smaakbeleving naar voren.

Wat Juiciety onderscheidt, is niet alleen de smaak, maar ook het sociale karakter van het bedrijf. Het idee ontstond in Amsterdam-Zuidoost, waar Juiciety tot 2020 actief betrokken was bij de voedselomgeving. Simson zou graag zien dat gezond eten en drinken voor iedereen toegankelijk is. De sappen worden bewust verkocht in Amsterdamse stadsdelen waar een minder gezond voedselaanbod is. Door heerlijke en betaalbare sapjes aan te bieden, wil Juiciety mensen in deze buurten inspireren om vaker gezonde keuzes te maken. In de afgelopen zeven jaar heeft Cheryl Simson zich ontwikkeld tot een inspirerende ondernemer in Amsterdam en een prominente speler in de Nederlandse juice-branche. 

Kapitaalkracht, kennis en ervaring

Dat Juiciety een sterk verhaal en de gunfactor heeft helpt enorm, maar het is niet het enige dat een bedrijf nodig heeft. Wat Simson vooral heeft gemist in de beginjaren is een ontwikkelbudget. Als ze een startkapitaalregeling had kunnen vinden in de MRA, had Simson de mogelijkheid gehad om Juiciety als bedrijf stevig neer te zetten, en de productie vanaf het begin professioneel in te richten. Nu heeft ze dit gaandeweg moeten uitpluizen en neemt ze noodgedwongen kleine(re) stappen. Zo brengt de productie van de sapjes een aantal uitdagingen met zich mee. De versheid van de ingrediënten resulteert in een beperkte houdbaarheid, waardoor Juiciety slechts kleine hoeveelheden sap kan produceren. Om op te schalen zonder concessies te doen aan smaak en kwaliteit, heeft Juiciety contact gezocht met Flevo Campus. Binnen het voucherprogramma voor voedselondernemers met een sterke link naar het Flevolandse voedselsysteem, gaat Juiciety een samenwerking aan met onderzoekers van Aeres Hogeschool Almere en productontwikkelaar Yolanda van der Jagt. Dit biedt hen de mogelijkheid om te verkennen wat er allemaal nodig is voor een succesvolle opschaling. 

Ook is het zonder kapitaalkracht een uitdaging voor Simson om haar bedrijf naar een volgend, volwassen niveau te tillen: ‘Ik zou heel graag een team willen bouwen, en mezelf vrij spelen om nieuwe ideeën en plannen te ontwikkelen.’ Die behoefte getuigt van een zekere ervaring als ondernemer. Waar ze in het begin nog alle opdrachten aannam, weet ze nu ‘dat je niet op alles ja hoeft te zeggen. Stel jezelf de vraag, wat levert het je op? Er gaat veel tijd, liefde en energie zitten in mijn producten, dat kan ik niet gratis weg blijven geven, daarin moet je op een gegeven moment een lijn trekken.’ Wij hopen dat Simson via dit platform juiste financiering gaat vinden om deze volgende stap te maken. 

Duurzaam vooruit

Juiciety is niet alleen bezig met het creëren van heerlijke sappen, maar heeft ook aandacht voor duurzaamheid. Hoewel de flesjes momenteel bestaan uit 50% gerecycled plastic, streven ze ernaar om in de toekomst over te stappen op duurzame materialen zoals glas. Simson is zich bewust van de impact van haar bedrijf en zoekt constant naar manieren om het nog milieuvriendelijker te maken en de kwaliteit van het product verder te verbeteren. Ze gelooft in lokaal ondernemen, met goede juices, een winkel en/of festivals – in Amsterdam-Zuidoost want daar is ze het liefst. 

Ben je benieuwd naar de sappen van Juiciety? Kijk dan op hun website voor de verkooppunten en laat je verrassen door de verfrissende smaken en gezonde ingrediënten. Met elke slok Juiciety-sap draag je niet alleen bij aan je eigen welzijn, maar ook aan een positieve verandering in de samenleving.